Cereri. Termene de depunere și soluționare
Acordarea drepturilor de asigurări sociale, altele decât pensia, se face pe baza cererii formulată de asigurat și a documentelor doveditoare (după caz), după verificarea îndeplinirii condițiilor de acordare și în cuantumul stabilit prin aplicarea dispozițiilor în vigoare raportat la categoria de drepturi și condițiile particulare ale solicitantului.
Pentru solicitarea drepturilor de asigurări sociale, asiguratul se va adresa filialei CAA prin înregistrarea cererii tip însoțită de documentele doveditoare privind riscul asigurat și îndeplinirea condițiilor de acordare, în funcție de prestația/prestațiile solicitate.
Cererile pentru acordarea altor drepturi de asigurări sociale, cu excepția ajutoului de deces, se soluționează și se pun în plată până pe data de 15 a lunii următoare celei în care a fost înregistrată cererea.
Ajutorul de deces se achită în termen de 48 de ore de la solicitare și depunerea actelor necesare soluționării cererii.
Cererile sunt soluționate de Consiliul filialei. În cazul în care cererea pentru acordarea drepturilor de asigurări sociale este soluționată prin respingere, măsura respingerii, motivată, se comunică solicitantului. Solicitantul poate formula contestație împotriva soluției în termen de 30 de zile de la comunicarea acesteia la Consiliul CAA.
Indemnizaţiile şi ajutoarele de asigurări sociale pot fi solicitate, pe bază de acte justificative, în termen de 6 luni, calculat de la data la care beneficiarul era în drept să le solicite.
Evenimente asigurate fără întrerupere între ele. Perioada de acordare. Stabilire bază de calcul
Dacă evenimentul asigurat se desfășoară fără întrerupere, baza de calcul a indemnizației se menține aceeași pe perioada existenței acestuia.
În situația în care incapacitatea se prelungește mai multe luni, baza de calcul este cea avută în vedere la calculul inițial al indemnizației, cea de la data producerii riscului asigurat. Chiar dacă asiguratul plătește contribuție la sistem pe perioada incapacității, aceasta nu modifică baza de calcul.
Se consideră eveniment asigurat care se desfășoară fără întrerupere și situația în care, deși este vorba de același asigurat și aceeași boală, se eliberează două certificate medicale fără mențiunea continuitate, motivat de intervenția unor zile declarate oficial nelucrătoare.
Evenimente asigurate cu întrerupere între ele. Perioada de acordare. Stabilire bază de calcul
Perioadele de incapacitate temporară de muncă cu întrerupere între ele se consideră evenimente separate, durata lor necumulându-se.
În situația în care, în aceeași lună, există două sau mai multe perioade de incapacitate de muncă pentru afecțiuni diferite pentru același asigurat, fără întrerupere între ele, indemnizația pentru incapacitate temporară se calculează separat, baza de calcul pentru fiecare perioadă de incapacitate se stabilește conform prevederilor art. 105 din Lege.
Baza de calcul se păstrează aceeași pe perioada de invaliditate temporară doar pentru incapacități temporare fără întrerupere ce se întind pe mai multe luni și care privesc aceeași afecțiune (categorie în care se includ și indemnizațiile pentru creșterea copilului).
Riscuri multiple în aceeași perioadă de acordare
Asiguratul poate beneficia în aceeași lună calendaristică de ajutor pentru creșterea copilului pentru fiecare copil pentru care se îndeplinesc condițiile de acordare, chiar dacă perioadele de acordare se suprapun.
Asiguratul poate beneficia în aceeași lună calendaristică de ajutor pentru creșterea copilului (pentru un copil) și indemnizație de maternitate (pentru alt copil), chiar dacă perioadele de acordare se suprapun.
Pentru alte riscuri decât cele mei sus menționate perioadele de acordare nu se pot suprapune.